Veelgestelde vragen
Silverjet

Veelgestelde vragen

update 28-06-2022

Reizen is momenteel zeker mogelijk maar soms net even anders dan u eerder (voor de uitbraak van de pandemie) gewend bent. Wij snappen dat u zoekt naar zekerheden en duidelijkheid. Geen probleem! U kunt echt zorgeloos met Silverjet op vakantie, wij staan 24/7 voor u klaar.

Veel gestelde vragen / FAQ

  • Welke reisadviezen volgt Silverjet Vakanties?

    Silverjet Vakanties hanteert de reisadviezen van de Nederlandse overheid die worden vastgesteld door het ministerie van Buitenlandse Zaken (BUZA). Deze reisadviezen kunt u lezen op: www.nederlandwereldwijd.nl.

  • Welke reisadviezen gelden er momenteel voor de bestemming die ik bij Silverjet Vakanties hebt geboekt?

    De laatste informatie kunt u lezen op: www.nederlandwereldwijd.nl

  • Wat gebeurt er als het reisadvies van de Nederlandse overheid wijzigt op het moment dat ik op vakantie ben?

    U kunt uw vakantie afmaken zoals geboekt staat. Wij zullen contact met u opnemen om u te informeren over de wijziging. Zolang er geen code rood wordt afgegeven is er geen noodzaak om direct terug naar Nederland te reizen, u kunt uw vakantie afmaken volgens planning. Mocht u zelf liever eerder naar huis reizen neemt u dan contact met ons op. Wij kunnen in overleg met u de reis wijzigen. Dit kan extra kosten met zich meebrengen.

  • Wanneer is een reisadvies positief en wanneer negatief?

    Silverjet Vakanties hanteert de reisadviezen van de Nederland overheid die worden vastgesteld door het ministerie van Buitenlandse zaken. De kleurcode groen en geel zijn een POSITIEF reisadvies. De kleurcode oranje een rood zijn een NEGATIEF reisadvies. Let op! De kleurcodes van de Nederlandse overheid zijn niet hetzelfde als de kleurcodes die door de Europese Unie worden gehanteerd.

  • Kan ik afreizen naar een bestemming met code oranje (oftewel een negatief reisadvies)?

    U kunt er zelf voor kiezen om af te reizen naar een bestemming met code oranje. Wij willen u wijzen op de risico's hiervan en de reisadviezen van de betreffende bestemmingen.
    Deze kunt u op de website van de Nederlandse overheid lezen:
    www.nederlandwereldwijd.nl
    (Voor reizigers uit een land met een oranje reisadvies door corona geldt voor sommige bestemmingen het dringende advies voor thuisquarantaine van 10 dagen na aankomst in Nederland en een verplichte testverklaring).

    LET OP: Wanneer u een vakantie boekt naar een code oranje bestemming VERVALT de GELD TERUG GARANTIE van Silverjet Vakanties.  

     

  • Kan ik afreizen naar een bestemming met code rood (oftwel een negatief reisadvies)?

    Nee, Silverjet Vakanties biedt geen vakanties aan naar een bestemming met code rood.
    Wij volgen daarin het advies via www.nederlandwereldwijd.nl.

  • Repatriëringsgarantie

    Uiteraard garanderen wij u bij Silverjet Vakanties de nodige bijstand in geval van een calamiteit en zullen u repatriëren indien dit noodzakelijk blijkt. Of het nu gaat om een natuurramp, een calamiteit of een negatief reisadvies (code rood) voor niet essentiële reizen op uw bestemming, dan bent u ervan verzekerd dat wij u en uw reisgezelschap weer veilig naar huis brengen.

  • Welke boekings- en annuleringsvoorwaarden hanteert Silverjet Vakanties?

    Wij hanteren nu flexibele voorwaarden. Deze kunt op onze website nalezen:
    voorwaarden-omruilgarantie

    *Er zijn enkele hotels en cruisemaatschappijen die strengere voorwaarden hanteren waardoor wij genoodzaakt zijn af te wijken van bovenstaand. Wanneer dit van toepassing is op uw boeking zullen wij dit aan u communiceren

     

  • Wanneer is de geld terug garantie van toepassing?

    Wanneer de Nederlandse overheid, binnen 2 weken voor uw vertrek, een negatief reisadvies afgeeft voor uw bestemming (van code geel naar code oranje/rood) bieden wij u 4 keuzes:

    • U mag uw reis kosteloos annuleren en ontvangt binnen 3 dagen uw geld terug.
    • U mag uw reis wijzigen naar een andere bestemming uit het aanbod van Silverjet (er kan een prijsverschil ontstaan).
    • U mag uw reis wijzigen naar een latere datum (er kan een prijsverschil ontstaan).
    • U mag afreizen naar uw (code oranje) bestemming - zie voorwaarden die van toepassing zijn.

     

  • Wat is de omruilgarantie van Silverjet Vakanties?

    Omruilgarantie
    Een wijziging (zoals wijziging van verzorging, type kamer, naam, preferentie/essentie of vervoer) is eenmalig kosteloos toegestaan. Uitsluitend aanvullende kosten (indien van toepassing) die hotels en/of luchtvaartmaatschappijen in rekening brengen voor b.v. een extra hotelnacht of vluchtwijziging naar een hogere tariefsklasse worden aan u doorbelast.
    Voor iedere volgende wijziging tot 15 dagen voor vertrek brengen wij u € 50,- in rekening naast de aanvullende kosten van hotels en/of een luchtvaartmaatschappij.

    Vanaf 15 dagen voor vertrek en tijdens uw verblijf
    Hiervoor brengen wij u eenmalig €50,- in rekening naast, indien van toepassing, de aanvullende kosten die hotels en/of luchtvaartmaatschappij in rekening brengen voor bv. extra hotelnachten of een wijziging van uw vlucht naar een andere dag / tijd.

     

  • Wat gebeurt er als ik kort voor vertrek positief test op het corona-virus en dus niet kan afreizen?

    Dan dient u direct contact op te nemen met Silverjet Vakanties. Helaas dient uw reis dan geannuleerd te worden tegen, de op dat moment geldende, kosten.
    De annuleringskosten zou u mogelijk bij uw annuleringsverzekering kunnen claimen (of een deel ervan) afhankelijk of uw verzekeringspolis.

  • Mag ik mijn reis annuleren omdat ik niet (meer) wil reizen vanwege coronamaatregelen?

    Ja u mag uw reis altijd annuleren maar de kosten zijn voor u als reiziger. Angst is geen reden voor annuleren.
    De reis kan namelijk worden uitgevoerd en maatregelen moeten we accepteren als het nieuwe normaal.

  • Is het aan te raden om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten?

    Ja absoluut! Het is zeer belangrijk om goed verzekerd op reis te gaan. Silverjet Vakanties heeft een samenwerking met de Europeesche Verzekeringen. Onze Luxury Travel Consultants kunnen u hierover informeren.

  • Biedt mijn reisverzekering dekking als ik naar een bestemming ga met een oranje reisadvies?

    Er zijn verzekeraars die dekking bieden bij reizen naar bestemmingen met een code oranje reisadvies. Wij adviseren u dit te checken bij uw eigen verzekeraar of dit van toepassing is op uw verzekering.
    Het gaat dan vooral om de vraag of zij wel of niet corona-gerelateerde medische kosten vergoeden.

  • Is Silverjet Vakanties 24/7 bereikbaar op mijn vakantiebestemming?

    Ja! Onze Luxury Travel Consultants zijn 24/7 bereikbaar. Informatie en het juiste telefoonnummer hiervoor treft u in uw reisdocumenten.

  • Wie betaald de extra kosten als ik op mijn bestemming te maken krijg met corona?

    Als reiziger bent u zélf verantwoordelijk voor uw persoonlijke(gezondheids-)situatie. Eventuele extra kosten dient u zelf te betalen. Check de polisvoorwaarden van uw reis- en annuleringsverzekering om te zien of u daar een beroep op kunt doen. Eventuele medische kosten lopen via uw zorgverzekering. Eventuele niet-genoten vakantiedagen i.v.m. quarantaine kun je mogelijk verhalen op uw annuleringsverzekering.

  • Er is plotseling een quarantaineverplichting na terugkeer van mijn vakantie. Mag ik om deze reden kosteloos annuleren?

    Nee. Als na een verblijf in het buitenland een quarantaineverplichting bij terugkeer in Nederland geldt, ligt dit in de persoonlijke risicosfeer, want de uitvoer van de reisovereenkomst wordt hierdoor niet belemmerd en komt niet in gedrang. Deze quarantaineverplichting bij terugkeer in Nederland is dan ook geen reden tot kosteloze annulering door de reiziger.

  • Vaccinatie/boosterprik

    Vraag: Als u een boosterprik nodig heeft om te voldoen aan de maatregelen van het bestemmingsland, maar deze prik vooralsnog niet kan krijgen omdat u nog niet aan de beurt is, wat zijn dan de juridische gevolgen m.b.t. uw reis?
    Antwoord: Als u niet voldoet/kan of wil voldoen aan de eisen van het bestemmingsland ligt dit in de persoonlijke risicosfeer van de reiziger en heeft u geen recht op kosteloze annulering.
    De maatregel betreft namelijk niet álle Nederlanders, maar een (beperkt) deel van de bevolking. Uiteraard kunt u als reiziger hier weliswaar niets aan doen, maar Silverjet Vakanties als reisorganisator ook niet. Silverjet Vakanties kan de afgesproken reisovereenkomst namelijk gewoon uitvoeren.
    Laat de bestemming het toe om de booster te vervangen door het doen van een dagelijkse test, dan kan de reis door Silverjet Vakanties gewoon worden uitgevoerd. De kosten van de test(en) en het eventuele ongemak zijn voor de reiziger.
    Uiteraard zal Silverjet Vakanties in dit geval waar mogelijk coulance betrachten en zullen wij met u een gesprek aangaan en -indien mogelijk- kijken of de reis kan worden omgeboekt naar een andere reisperiode en/of een andere bestemming.

     

  • Waar kan ik een PCR test inplannen?

    Inmiddels zijn er vele locaties in Nederland waar dit mogelijk is. Een aantal opties zijn:

    De kosten van een test zijn voor uw eigen rekening.